OUDPAPIER 35 Jaar oud papier op Schiermonnikoog

Op 25 Juli was het zover we hadden de barbecue ter ere van het 35 jarig jubileum van de papier ploeg van VV de Monnik.

Wat wij niet konden voorzien was dat er op deze dag een zware noordwester storm met code rood het eiland zou passeren.

Menig één sprak mij aan en zei die barbecue van jullie die zal wel niet door gaan het word zulk slecht weer , ik moet zeggen dat ik ook even heb gedacht dat het misschien wel niet door zou kunnen gaan maar onze barbecue meester Tom Vlasma zei dat het geen probleem was als we hem een beetje in de luwte zette. Dick Derksen regelde even een paar grote vlaggen en spande die om twee palen bij de ingang en Tom stond prachtig in de luwte dus de barbecue ging ondanks windkracht 9 en zware regen gewoon door.

Sjon Stellinga die ook was uitgenodigd en toen nog als Burgemeester kwam uit goed fatsoen even langs om zeker te zijn dat de barbecue niet door zou gaan maar tot zijn stomme verbazing zag hij Tom al bezig met de voorbereidingen van de barbecue.

Hij zei hoe is dit mogelijk in heel Nederland code rood maar bij de Monnik gaan ze gewoon barbecueën en daar sloeg hij de spijker op zijn kop.

In al die 35 jaar heeft de papierploeg weer of geen weer nog nooit een keer verzaakt om het papier op te halen want het motto is altijd dat ze staan waarvoor ze zijn gevraagd namelijk het ophalen van papier.

De papierploeg is heel belangrijk voor de voetbalvereniging want zij zorgen elk jaar voor een hoop extra inkomsten voor de vereniging en tevens minder kosten voor de gemeenschap van Schiermonnikoog. Dat zij dit al 35 jaar doen mag dan ook we als heel bijzonder worden beschouwd

De papierploeg van nu maar ook de vele oud gedienden waren uitgenodigd en kwamen met veel plezier naar de barbecue zo ook Horst Scholtysek die met zijn motor er vijf uur over had gedaan om naar het eiland toe te komen want hij wilde dit voor geen goud missen. Horst was destijds de eerste die papier ging ophalen voor VV de Monnik met een platte kar en een bel door het dorp om de mensen te verlossen van hun oud papier. Daarna nam Melle Smith dit over en de laatste 18 jaar doet Marten Ridder het voor de club waar wij hun zeer dankbaar voor zijn

De papierploeg is geweldig en we hebben dan ook een heerlijke barbecue gehad mede door de Grillmaster en oud gediende van de ploeg Tom Vlasma die ons zelfs nog trakteerde op een heerlijke spies van ree biefstuk. Ook hebben we gezellig bijgepraat en gelachen onder het genot van een paar drankjes en om 23.00 uur hebben we voldaan de avond afgesloten en kijken we met heel veel plezier terug op 35 jaar oud papier.

Alle aanwezigen namens het hele bestuur dank dat jullie er waren en we hopen over vijf jaar het 40 jarig jubileum met jullie te vieren.

Wij zijn trots op de mannen van de papierploeg !!!!!

Jelle de Jong (voorzitter)

Elke eerste woensdag van de maand haalt een ploeg het oudpapier huis aan huis op.

Dit gebeurt al sinds oktober 1980. Gestart werd met een auto per maand, maar sinds eind vorige eeuw is dit met twee auto,s per maand. De plaatsen waar de grote vrachtwagens (zoals de Polder / Noorderstreek / Badweg en Vuurtorenpad) niet komen, worden opgehaald met een kleine vrachtwagen. Daarnaast heeft de club ook een opslag aan het Melle Grietjespad, waar bedrijven hun papier kunnen afgeven, die het geen maand lang kunnen bewaren. Dit papier wordt met extra ritten naar de wal afgevoerd.  Sommige bedrijven hebben zelf een sleutel van de opslag, anderen kunnen het voor de deur zetten. Dagelijks wordt het binnen gezet en de opslag opgeruimd. Daarnaast staan er containers aan het Karrepad, bungalowpark De Monnik en aan de Jachthaven. Deze worden een keer per week geleegd en in het drukke zomerseizoen driemaal in de week en gebracht naar de opslag. Voor al deze werkzaamheden is een grote groep vrijwilligers noodzakelijk. Op de lijst staan zo’n dertig personen en daar is De Monnik zeer mee ingenomen.

Dat geldt uiteraard zeer zeker ook voor onze vervoerder Ridder Transport. Minimaal eenmaal per jaar wordt er een feestelijk avond gehouden. Ridder Transport is onze vervoerder sinds 1996 toen het bedrijf Melle Smith werd overgenomen, waar het ophalen mee werd gestart. De financiën die dit oplevert is de ruggengraat voor De Monnik. Met andere woorden, zonder deze inkomsten zou De Monnik de financiële touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen en zou (competitie)voetbal voor jeugd en senioren op Schiermonnikoog niet mogelijk zijn.Naast de prijs die De Monnik ontvangt bij aflevering bij Omrin, krijgt de club ook een vergoeding van de gemeente Schiermonnikoog. Langs ons hoofdveld staat een bord met de tekst Het sparen van oudpapier

“GOED VOOR DE MONNIK, GOED VOOR HET MILIEU.”